ברוכים הבאים לעולם החדש

עולם ההיי-טק עם טל

מה צופן העתיד התעסוקתי ולאן האנושות הולכת עם הטכנולוגיה?
השאלות שמנסים לנבא - מה יהיו מקצועות העתיד ואילו מקצועות ינטשו את העולם?
אחד מהנושאים אותם טל חוקר בתואר השני שלו בטכנולוגיות למידה, הוא נושא מקצועות העתיד והשפעת הטכנולוגיות על מערכות חינוך. כיצד כלי סייבר מצליחים לגרום להורים לבצע ניתור וסינון אחר פעולות ילדיהם ברשת, כיצד פרסומות משפיעות על התנהגות צרכנים וכיצד העולם ייראה בעוד 20 שנה כשהמקצועות המסורתיים יתחלפו בבוטים ויווצרו מקצועות חדשים בעולם טכנולוגי וחדשני. בעמוד זה, ננסה לתת לכם קצת כיווני חשיבה על מספר מקצועות לעתיד וכן תוכלו לקבל את הספר שטל כותב בנושא מקצועות העתיד והעולם העתידני.
מקצועות העתיד תעסוקה רשתות חברתיות גלובליזציה טכנולוגיות עתידיות אוריינות דיגיטלית
Download free bootstrap 4 landing page, free boootstrap 4 templates, Download free bootstrap 4.1 landing page, free boootstrap 4.1.1 templates, Creative studio Landing page

"ילידים דיגיטליים" זה מונח שהכניס לתודעה מרק פרנסקי, חוקר מניו יורק, בסביבות 2001. הם יכולים להיות מאופיינים בהרבה היבטים כפי שאותו מרק ציין. נולדו אל תוך עידן הטכנולוגיה, שולטים ברזי הדיגיטל, כל היום מצויים ברשתות חברתיות ומחפשים איך לבצע טאצ' עם האצבע בכל דבר שזז בערך. אבל יש גם מאפיינים רבים אחרים, שמרק לא התייחס אליהם וכדאי להבין. היבטים תעסוקתיים משתנים, היבטים אישיים, מושגים כמו הגשמה עצמית או רצון להגיע כמה שיותר רחוק במינימום זמן ומאמץ. וזה עובד להם, אז סימן שגם אפשרי. מדובר על ילדים שבאמת נולדו אל תוך עולם הטכנולוגיה שסביבינו.

אפשר לשים את האצבע על סביבות תחילת שנת 2004, שצוקרברג החליט שהוא מעלה לאוויר את פייסבוק. זה היה עניין של טיימינג. פשוט תזמון מדויק. הרי היו עוד לפני כן רשתות חברתיות כאלה ואחרות שפשוט נכשלו. לא היה להן משהו אחד שהיה לפייסבוק – תזמון. הזמן שבו היא עלתה לאוויר, הכוח שהיא צברה, הפשטות שהיא הציגה בכפתור 'לייק' שמסמן אהדה ואפשרות להוסיף כמה פוסטים ותכתובות לעולם שרוצים. כשהתחלתי ללמד בגיל 23 קבוצות של מבוגרים, אנשים שמעוניינים לבצע הסבה מקצועית, דורשי תעסוקה או פשוט אנשים מ'הדור הישן' שחייבים להכיר את עולמות הטכנולוגיה – זה היה עניין של תזמון. זה היה אחד מהרגעים שהיה לי בייגל'ה מעל הראש. הם כבר רשמו אותי כמרצה של קורסים רבים, עוד לפני שהתקבלתי. סגרתי להם פינה. התזמון היה כל כך מדויק באותה העת שהם פשוט לקחו אותי. דיברתי שטויות במבחן שעשו לי, וגם אמרו לי בפנים-מול-פנים, אני לא מדויק מספיק. "זה לא היה מדהים" אחרי שהצגתי איזשהי תוכנה מסוימת. אבל זה לא לגמרי שינה להם מסתבר. הם השאירו אותי בחוץ, ממתין, לחוץ. הם התייעצו וחשבו. לא הייתי שם וגם לא צריך להיות זבוב על הקיר בשביל להבין שאחד משך לכיוון של "הוא לא מתאים. הוא לא מקצועי מספיק!" והוא צדק אגב לימים. בעוד אחרים ענו "אבל כבר שיבצנו אותו לקורסים שצריכים לרוץ! תלווה אותו, זה לא יספיק?" הוא לבטח ענה שכן, מספיק, סבבה. אבל בפועל, לא ליווה ולו יום אחד. הם נתנו לי את האשראי ללמד ומהר מאוד קבוצות סגרו בפניי את הדלת. אז הבייגלה היה קיים בזמנו וקיבלו אותי. והרווחתי יפה. והתחלתי ללמד במכללת ההייטק המובילה בישראל. אבל זה לא החזיק מים. נזכרתי בסיפור הזה כי זה מתאר את דור הילידים הדיגיטליים.

מהר, עכשיו, בקיצור דרך ובתזמון מדויק!

גם אם זה לא מתאים. וזה לא התאים...

מה עוד מתאר את הדור הזה? הדור החדש?

הוא יקפוץ בין מקומות, הוא יגשים את עצמו, יכבוש יעדים ויצליח להרוויח את הכסף ממגוון מקומות ולא רק מאחד.

הביטו על פירמידת הצרכים של מאסלו. אנחנו צריכים להבין שהיום כל אחד שואף להיות בדרגת ההגשמה העצמית הנעלה ולא רק לסגל לעצמו ביטחון או חופש כלכלי, מה שהיה בעבר שאנשים היו מועסקים באותו הארגון 20 שנה. זה שונה וזה אחר. גם אם הארגון הוא כלוב זהב שמעניק תנאים, מעמד ויכולות, העובד יחפש את הצעד הבא שלו.


הסבר הפירמידה: האדם שואף להגיע תמיד לפסגת הפירמידה. בדרך, עליו להשיג את כל אחד מהשלבים המצויים. החל מלהשיג צרכים בסיסיים בחייו, קרי מזון, שתייה, אוויר, להתקלח ועוד. לאחר מכן, שיצבור ביטחון והגנה בחייו ושאינו בסזכנה ושהוא בסביבה מתאימה והולמת לחייו. שייכות וקבלה זוהי הרמה השלילשית, להיות שייך למסגרת כלשהי ולקבוצה שתקבל אותו. ולסיום, הערכה עצמית ומימוש עצמי ברמות הגבוהות.


אם ניצמד לפירמידה הזו, נבין שהעובד העתידי יחפש את האתגר הבא שלו ואת ההגשמה העצמית שלו.

הוא יהיה יצירתי, הוא ישאף גבוה והוא יקפוץ מחלום לחלום ומיעד ליעד.

עולם התעסוקה אינו ערוך לכך מספיק והוא צריך להתכוונן לתשתית נכונה עבור אותם עובדים שמעוניינים לכבוש יעדים. עולם התעסוקה כיום נשען על העובדים הפשוטים בתחתית ומבצע שימור ידע דרך אמצעים טכנולוגיים שונים, אבל לא מצליחים לפצח כיצד לגרום לעובדים להישאר במתכונות כאלו ואחרות.



ולסיום - מקצועות העתיד יהיו אלו שישלבו טכנולוגיות.

אם בעבר החלקאי היה בעל המאה, לאחר מכן התעשיין בפרוץ המהפכה התעשייתית. היום, זהו בעל הDATA ששולט בעולם.

בחלק הבא אספר על רכבים אוטונומיים ומהפכות בתחומי הטכנולוגיה התחבורתית. אבל לעת עתה, נבין כי מתקיני עמדות טעינה חשמליות זהו מקצוע שלא היה. משלבי טכנולוגיות ותקשוב במערכות חינוך, זהו מקצוע שלא היה. מקצועות שקשורים לנוחות האדם במאה ה-21, קרי משלוחים מהירים, רחפנים שמטיסים משלוחים, מעבר גלובלי של סחורה, צמצום פערים חברתיים דרך טכנולוגיה - כל אלו הם מקצועות העתיד.



ומה באשר למקצועות העבר?

חלקם יעלמו. חלקם ישתנו. חלקם גם יישארו.

הקופאי בסופר השכוני עדיין ימשיך למכור מוצרים עבור הזקנה שבאה לקנות. גם בעוד 50 שנה.

המורה בבית הספר שיושבת עם ילדים ולא בוט שמלמד אותם. זה דבר שיישאר

גם פקיד בבנק יכול להישאר. אבל להיפחת בצורה משמעותית שתשפיע על גורל כולנו ועל איך החיים שלנו ייראו בעתיד, הקרוב ממש.


אני פותח את ההרצאות שלי בשאלה 'למה כל כך חשוב לגוגל לפתח רכב חשמלי?'



כן, זה הוא למעלה. מעוצב טוב, נראה טוב והוא גם אוטונומי. הוא נוהג לגמרי לבד.

אז למה להם? למה הם לא קנו בחטיבה משותפת עם יונדאי או הונדה ויצרו רכב איתם? התשובה היא ממש לא רק כסף והשתלטות על העולם.


התשובה היא שגוגל רוצים לשלוט בזמן בו אתם תשבו ברכב ולא תעשו דבר.

אתם נוסעים כעת לעבודה והם שולטים בפרסומות שמסביבכם ובתכנים שיהיו ברכב.

מצד אחד זה טוב. אתם תקבלו בדיוק את מה שאתם צריכים. מצד שני, עולה פה השאלה על הפרטיות שלנו ומי שולט בDATA שמסביבינו?


כפי שכתבתי למעלה, בעל המאה היום הוא האדם השולט בDATA. פייסבוק קנתה את אינסטגרם כשהיו לה 13 עובדים ו0 דולר רווח מהאפליקציה. אבל היה לאינסטגרם מעל 150 מיליון משתמשים דאז, והיא פשוט קנתה אותם.

היא קנתה אותם תמורת מיליארד דולר, שוב, על אף שלא הכניסה שקל אחד!

זה אמור לתת הבנה כי העולם הולך לכיוונים של DATA. של מידע. של מי מחזיק במידע שלי. ועלינו להיות ערניים לכך. גם אם אנחנו נוסעים ברכב אוטונומי והכל רגוע ונפלא. ובחיים - כשהכל רגוע, שקט, נפלא והכל זורם - יצר ההישרדות של האדם בטבע תמיד הורתה לו, זה הזמן להיזהר ולפקוח עיניים מהסכנה הבאה.


עולם ההייטק גאים להציג בפניכם את הפודקסט החדש שלנו על טכנולוגיה, למידה ומה שביניהם.
מוזמנים להאזין בספוטיפיי בדרכים, ביוטיוב ברכב או בכל דרך שתבחרו.


להאזנה בספוטיפיי

שאלת השאלות. מה עלינו ללמוד?

  • שפה בינלאומית, כך שנוכל לדבר עם כולם.
    העולם הוא כפר גלובלי, לטוב ולרע. ובעיקר לטוב... איזה כיף לשוחח עם סיני מהצד השני של העולם על חייו ואיזה כיף גם לרכוש ממנו מוצר בזול שלולא היינו במאה ה-21 מעולם לא היה לנו את המוצר הזה. עלינו לדעת לדבר ולתקשר בשפה בינלאומית. היא יכולה להיות אנגלית, אבל היא בסיסית יותר. היא תקשורתית והבנתית. ככל שאתה יותר מתקשר עם תרבויות רחוקות, כך עליך לדעת את התרבויות שלהם. זכור את זה.
  • אוריינטציה טכנולוגית גבוהה.
    אחת הנקודות העיקריות שעלינו להבין היא שהכל עובר לדיגיטל. מהפקיד בנק ועד לביטוח לאומי והזמנה של מוצרים הכרחיים דרך אפליקציה. אדם שלא ישלוט ברזי הטכנולוגיה וישבור עבורו תקרות זכוכית וחששות, יישאר מאחור. כנ"ל לגבי עסקים. עסק שלא ישלב עצמו בדיגיטל וישאר רק קמונעאי בחנות, יימצא את עצמו מאחור, כך על פי מחקרים.
  • לחקור, לבקר ולגלות עוד ועוד.
    העולם שסביבנו לא השתנה. הטכנולוגיה כאן והיא עוד תתעצם. לא ניתן למגר אותה או להתכחש אליה. שמענו על בתי ספר שממגרים את ChatGPT, אבל אנחנו גם יודעים שילדים ימצאו את הדרכים להגיע לשם כשירצו. אז מה כן אפשר ללמוד? לבקר את הבוטים הללו, לבקר את הסביבה שאנחנו חיים בה ולהבין שהאדם הוא עדיין חזק יותר מהטכנולוגיה.
  • שפות תכנות.
    תבחרו לפחות אחת ותתמקצעו בה. תלמדו את הלוגיקה ותבינו איך שפת קוד עובדת. זה ייפתח אתכם, יעצים אתכם והכי חשוב - ייתן לכם שפת קוד אחת בכיס ולא משנה לאיזו עבודה תגיעו, כל מיומנות או תקלה מול מחשב, תיראה לכם פתאום הכי פשוטה ופתירה שיש. כי אתם כבר יודעים לתכנת אז מה זה לחבר מצלמה או מיקרופון למחשב בעבודה?
  • לטוס, להכיר תרבויות וליצור קשרים גלובליים.
    כן, דיברתי על כך למעלה אבל שוב. להכיר תרבויות אחרות, לטוס למדינות רחוקות ולהבין איך אנשים אחרים חיים. רק ככה תדעו להעריך, תדעו לצמוח ותדעו גם מה להביא הנה שחסר פה. כי יש בעיות אבל גם יש פתרונות במקומות אחרים שרק צריך להבין שאת הגלגל מישהו כבר יצר. ועכשיו - להביא אותו הנה.

  • או במילים אחרות עבדות מודרנית נון-סטופ. לאן?

    בטבע מי חי יותר שנים?
    הצב או הארנב?
    הצב העייף, אך נושם בצורה נכונה. הצב שיודע לנוח, אך אוכל בצורה איטית ושקולה.
    או הארנב שרץ, מקפץ ממקום למקום, לא נח לרגע, אוכל בצורה מהירה ולא נושם נכון כלל.
    אורך חיים של צב הינו מעל 50 שנה ויש כאלו גם מעל 100.
    אורך חיים של ארנב הינו עד 9 שנים.

    נקודה למחשבה.




    או במילים אחרות איך עולם התעסוקה מושפע מכלי טכנולוגי כמו טיקטוק?

    רשת חברתית חזקה כמו טיקטוק מכילה בתוכה גם עמדות כלפי תעסוקה.
    המשמעות היא שיש האשתגים (תגיות) שעובדים מסמנים אותם וטרנד (כלומר, מגמה) שעשויה להיווצר סביב תעסוקה, יכולה להיווצר מתוך הטיקטוק.
    למשל, ראינו קולות של עובדים מדור הZ שקוראים להעלאת שכר בארצות הברית. ואכן המחאה השפיעה והצליחה. ראינו גם קולות שמתנגדים לפיטורי הייטק או להורדות שכר משמעותיות, ואכן ניכרת ההשפעה של הרשת החברתית על עולמות התעסוקה.
    שתי מחאות מובילות שזכו לכיוונים והאש-תגים בטיקטוק הן:

  • Quiet quitting - אבטלה שקטה
    שמתארת מצב בו יש קריאה לעובדים לבצע רק את המוטל עליהם בשביל המשכורת בלבד. לא לערב רגש או חשיבה מדרגה גבוהה בעסק. זה לא העסק שלך או של אביך ולכן אל תתערב בו כל כך. תעבוד נטו בשביל המשכורת שלך. מדובר כאן על לעשות את המינימום הנדרש ולא להגדיל ראש. סיבות שגרמו ל'אבטלה השקטה' מהסוג הזה שגררה מחאה כל כך גדולה הן שכר נמוך, היעדר הזדמנויות לקידום, תחושת חוסר כבוד בעבודה, בעיות טיפול בילדים, חוסר בשעות גמישות וחוסר הטבות טובות.
  • Act your wage - עבוד לפי השכר שלך
    במילים אחרות, אם אתה עובד בהתאם לשכר שלך, זה אומר שכמות העבודה שאתה מכניס משקפת את הסכום שאתה מקבל. בהמשך ל'אבטלה השקטה', כאן אתה לא הולך לעשות מעל ומעבר ולעשות את העבודה של שניים כדי שלושה אנשים ותעשה את כל העבודה הנוספת הזו אם אתה באמת אפילו לא מרוויח שכר ראוי למחייה. מדובר בעוד מגמה שנוצרה מתוך הטיקטוק ומעלה הרבה נקודות למחשבה..

  • בעת כתיבת שורות אלו, לבטח יווצרו עוד מגמות שקוראות לצעירים לפעול כך או אחרת במקום העבודה. זה מתחיל באמריקה וכמו כל תופעה שמתחילה שם, היא עתידה להגיע הנה.
    אני בהחלט ממליץ להיות ערניים לתופעות הקיימות ברשתות החברתיות, להבין את מצוקת העובדים וגם להיות מודע - השכר הוא אכן קובע גם את התנהלות העובד בשטח בפועל. ואם לא ניתן לשלם יותר, אז תגמול שאינו חומרי יכול לחפות על כך.


    האנה צ'אן שהרוויחה מיליון דולר עוד לפני שהגיעה לגיל 30, העלתה סרטון טיקטוק ובו היא שיתפה את עוקביה ב7 כללים שלטענתה מי שיבצע אותם, יגיע רחוק בעתיד הקרוב ובעידן הנוכחי.

    למרות שלא פירטה איך הרוויחה את הכסף, צ'אן סיפרה שהיא עזבה את העבודה שלה בגיל 23 ועשתה את המיליון הראשון שלה שלוש שנים לאחר מכן, תודות לכמה עקרונות לחיים שאליהם היא דבקה. בטיקטוק יש לה יותר מ-200 אלף עוקבים ו-3.8 מיליון לייקים - והיא פרסמה שם את הסרטון שכותרתו "שבעה כללי חיים שיהפכו אותך למיליונר בשנות ה-20 שלך" - שצבר מעל למיליון צפיות.


    1. שפה - הטיפ הראשון שלה קשור לשפה שלכם. "השפה שבה אתם משתמשים כדי לדבר על עצמכם היא הויטמין או הרעל שלכם", היא אמרה והסבירה שהתת מודע של האדם יכול לעשות את ההבדל בין מציאות לדמיון וכשאתם מדברים בצורה שלילית על עצמכם זה רע מאוד למיתוג שלכם.

    2. חשיבה כספית יעילה - "אתה חייב באמת להאמין שאתה שווה הרבה כסף לפני שזה הופך למציאות"

    3. דמה את הסביבה שלך לנשק שלך - בדיוק כמו שכריש יכול לגדול רק עד כמה שהאקווריום שלו מאפשר לו, צ'אן הזהירה שזה לא תירוץ לבזבז כסף שאין ועליך להיות כפוף לתקציב שלך.

    4. התנהג כאילו אתה שווה מיליון דולר

    5. השקעות חכמות - הסתובבו בסביבת אנשים שמשקיעים והריחו את ההשקעות הנכונות.

    6. לשלם לספקים לפי ביצועים ולא לפי שעון - "גם אם התעריף השעתי שלכם הוא גבוה, עדיין יש רק 24 שעות ביממה, מה שאומר שההכנסה שלכם מוגבלת".

    7. כן, תפסידו, חברים. - לטענתה, כאשר אתם מטפסים למעלה, הרבה יותר קל לחברים הוותיקים שלכם לנסות למשוך אתכם למטה במקום לשאוב מכם השראה ולעבוד קשה יותר בעצמם. כל אדם מצליח צריך לדעת לאבד הרבה חברים, אבל זה לא בהכרח דבר רע כי הרבה חברים חדשים יגיעו במקומם - ככה היא מבטיחה.

    צפו בערוץ הטיקטוק של צ'אן